25 mars 2009

Förlossningen

Tänkte jag skulle skriva ner hur förlossningen med Tove var..
Hade ju haft ständiga förvärkar i ett par veckor före men jag vaknade torsdag natt den 12/3 av ett sms från Katja som berättade att de hade fått en tjej=)

Somnade om och vaknade exakt 07,00 av att det rann nånting på BF+3. Fick tag på en handduk och sprang fort upp på toa. Trodde det var vattnet som sipprade då, men det var nog en teckenblödning. Då direkt började värkarna komma med 8-10 min mellanrum hela förmiddan. Tilde fick stanna hemma från dagis då jag inte kunde (eller tordes) köra bil och Magnus jobbade. Dagen gick och vid halv två ringde jag hem Magnus så han kom hem ett tag senare. Nu började det kännas rätt rejält fast det var hanterbart. Gick och vankade och bara väntade på att det skulle avta som det gjort alla gånger förut... Men det höll i sig :)
Ringde förlossningen vid 16,30 kanske, och vi var välkomna in. Värkarna kom med ca 5-6 min mellanrum. Packade det sista och lämnade Tilde hos farmor som var i stan och vi for upp till Falun. Värkarna 4-5 min mellan..

*Blev inskriven kl. 18,25 och var öppen 6 cm.
Blev undersökt vid kl. 22,00 igen och fortfarande öppen 6 cm. Det hände ingenting..!! ONT.
Var bara att vänta på att vattnet skulle gå eller nånting annat skulle ske.. Magnus läste en bok och jag löste korsord emellan värkarna :)
Får lustgas men använder den knappt, bara några gånger...

*Kl. 00,28 går vattnet.
*Kl. 00,34 kommer krystvärkarna. tror det var tre stycken.
*Kl. 00,42 föds vår underbara Tove som var en kopia av Tilde:)

4040 g och 51 cm lång. En klump av kärlek!

_____________________
Denna förlossning gick bra men det var lite jobbigt att det inte hände nånting på så lång tid. Barnmorskan vi hade var lite konstig, hårdhänt men hon kunde ju sin sak. Men när väl vattnet gick så gick det undan. BM fick slänga sig på knappen så sköterskan kom in.
Men jag var superpigg efteråt och var inte alls svimfärdig eller så. Hade ju ingen smärtlindring heller förutom lustgasen några gånger så det bidrog också till piggheten :)

Men ut kom hon till slut och är helt underbar...!!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh underbart! Berättlesen Gör så man vågar föda igen kanske;)
Såå söt bebis. många kramar fr varberg

Anonym sa...

Ja hon e underbar! Mysigt det var idag att umgås med er! Kramar!

Elin sa...

Linda, är du säker på att det är Tove och inte Tilde på bilden =) Dom är ju verkligen kopior! Grattis! Låt henne inte växa för mycket innan jag kommer hem i sommar =) Många Kramar!